[ Pobierz całość w formacie PDF ]
perspektywy partycypacji
·ð wiÄ™ksze angażowanie w organizacjÄ™ konferencji i seminariów przedstawicieli spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, w tym przedstawicieli grup, które
rzadko uczestniczą w tego typu wydarzeniach: organizacja konferencji oraz seminariów metodami partycypacyjnymi, jako
poszerzenie zakresu i siły współuczestnictwa; organizacja konferencji i seminariów, jako działanie społeczne, woluntarystyczne
·ð szkolenia w dziaÅ‚aniu dotyczÄ…ce partycypacyjnych form prowadzenia konferencji i seminariów
·ð przygotowanie poradnika organizacji konferencji i seminariów metodami partycypacyjnymi
·ð zbieranie i upowszechnianie przykÅ‚adów dobrych praktyk w zakresie organizacji konferencji i seminariów metodami
partycypacyjnymi.
·ð odkrywanie i wykorzystywanie nieoczywistych przestrzeni dla konferencji i seminariów
WIZYTY STUDYJNE
·ð budowanie sieci współpracy lokalnych instytucji i podmiotów, co uÅ‚atwia wykorzystywanie wizyt studyjnych jako narzÄ™dzia
umożliwiającego wymianę informacji, wiedzy, doświadczeń
·ð organizowanie szkoleÅ„ dla podmiotów oferujÄ…cych zadanie w tej formie, obejmujÄ…cych metodologiÄ™ wizyty studyjnej
·ð uruchomienie platformy informacji o organizatorach wizyt studyjnych, zwierajÄ…cej opis miejsca/podmiotu, opis specyfiki,
28
realizowanych zadań, danych kontaktowych, rekomendacje
·ð uczestnikami wizyt studyjnych powinni być w szczególnoÅ›ci: samorzÄ…dowcy, mÅ‚odzież, seniorzy
ANIMATORZY
·ð animator partycypacji publicznej formalny lub nazwany powinien funkcjonować w każdej JST; przy braku Å›rodków należy dążyć
np. do zawierania przez kilka niewielkich JST umów o zatrudnienie animatora partycypacji publicznej w formie wspólnie
realizowanego zadania publicznego; znaczącą rolę mogą w tym systemie odegrać Lokalne Grupy Działania, mogące pełnić funkcje
inkubacyjne dla lokalnej partycypacji publicznej, dla oparcia pracy animatora, podobnie organizacje pozarzÄ…dowe, a nawet instytucje
samorządowe (szkoły, biblioteki, ops)
·ð lokalni animatorzy dostajÄ… wsparcie i edukacjÄ™ z poziomu centralnego, otrzymujÄ… przy tym też formalnÄ… akredytacjÄ™ dziÄ™ki czemu
zwiększają swój status w środowisku lokalnym
·ð okreÅ›lenie kompetencji animatorów partycypacji publicznej wiedza, umiejÄ™tnoÅ›ci, postawy
·ð opracowanie systemu edukacji czÅ‚onków korpusu programy szkoleniowe
·ð opracowanie systemu superwizji dla animatorów partycypacji publicznej
·ð rekomendacje, referencje; wpis na listÄ™ animatorów na wniosek organizacji
·ð stworzenie narzÄ™dzia bazy korpusu poziom regionalny (sugestia - może UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski)
·ð wpisanie doradców, trenerów, animatorów partycypacji publicznej na listÄ™ zawodów
3. utrzymywanie i rozwój
·ð szukamy ogólnopolskiej spinki organizacji która zechciaÅ‚aby wziąć na siebie ciężar edukacji, wspierania, zbierania stworzenia
zasobów (wspierania)
korpusu
partycypacji publicznej
·ð ustanowienie oddzielnej Å›cieżki edukacyjnej i certyfikacyjnej dla doradców i trenerów partycypacji publicznej
DOBRE PRAKTYKI
·ð stworzenie jednej, usystematyzowanej i scentralizowanej, bazy dobrych praktyk:
-ð wystandaryzowanej (wg klarownych i wyÅ›rubowanych kryteriów)
-ð promowanej (medialnie, wÅ›ród ngo i samorzÄ…dów)
-ð prestiżowej (pod patronatem np. Prezydenta RP)
-ð finansowanej i prowadzonej przez administracjÄ™ na szczeblu centralnym
·ð baza powinna być ogólnopolska, ale z zakÅ‚adkami regionalnymi
·ð promowanie powielania i testowania dobrych praktyk w nowych gminach.
-ð wspieranie liderów lokalnych (m.in. SzkoÅ‚a Liderów, Akademia SoÅ‚tysów, itp.)
-ð tworzenie systemu przekazywania kompetencji poprzez wsparcie kaskadowe / piramidÄ™ (twórcy / realizatorzy dobrej
praktyki wspierają następców-naśladowców, a Ci następnie wspierają kolejnych)
-ð nagradzanie najlepszych i najbardziej zaangażowanych w realne upowszechnianie
·ð zapewnienie wsparcia medialnego dla dobrych praktyk: edukowanie dziennikarzy, dÅ‚ugofalowa współpraca z mediami
29
·ð motywowanie mÅ‚odzieży do wdrażania dobrych praktyk otworzyć mÅ‚odzieży dostÄ™p do udziaÅ‚u / realizacji / umożliwić aktywność;
włączanie organizacji pozarządowych do współpracy na zasadach partnerskich, zlecanie wdrażania dobrych praktyk na terenie gminy,
wspieranie pomysłów NGO, dostarczanie narzędzi
PLATFORMA EDU-INFO
·ð platforma powinna być narzÄ™dziem interaktywnym, przejrzystym i atrakcyjnym (forma graficzna, np. filmiki, wypowiedzi ekspertów,
infografiki), z jasno wydzielonymi elementami treści podzielonymi dla konkretnych odbiorców: urzędników/ mieszkańców, innych
osób
·ð oferowany przekaz powinien być jasny, używajÄ…cy prostego i zrozumiaÅ‚ego jÄ™zyka, szczególnie Å‚atwo zrozumiaÅ‚ego dla zwykÅ‚ego
mieszkańca
·ð powinna zawierać konkretne Å›cieżki: (1) jak można zabrać gÅ‚os, (2) jak wÅ‚Ä…czyć siÄ™, (3) jak wspólnie podejmować decyzje, np. w
przypadku budżetu partycypacyjnego, inicjatywy lokalnej itp., (4) kontakty, (5) system pytań i odpowiedzi, (6) możliwość skorzystania
z doradztwa i konsultacji, (7) sieć współpracowników, rekomendowanych moderatorów, animatorów
·ð www-portal poradnik partycypacji m.in. z narzÄ™dziowniÄ… dla mieszkaÅ„ców, samorzÄ…dowców i dziennikarzy, z przykÅ‚adowymi
scenariuszami spotkań, inspirującymi przykładami
[ Pobierz całość w formacie PDF ]