[ Pobierz całość w formacie PDF ]

naturalne skłóonności, po trzecie musi brać pod uwagę poglądy i opnie ludzi, członków danego
społeczeństwa. Musi to być prawodawca który jest eracjonalny i w sposóbb racjonalistyczny patrzy na
świat. Mói że prawo opiera się na autorytecie ziemskiego legislatora-posiada ten legislator
nieskrępowana wolą stanowienia prawa. Absolutna władza legislatora oznacza że posiada on
nieograniczoną kompetencje prawodawczą, ale nie jeston w stanie wszystkie o zrobić. Łączy założenie o
omnipotentnym legislatorze, a z z drugiesj strony łąćzy nieograniczoną władze ze zdrowym rozsądkiem.
Bierze pod uwage nie tylko nature, ale także ludzkie skłonności. Musi byc to prawo utylitarne, racjonalne.
JEżeli będzie godziło w oczekiwania ludzi to nie będzie faktycznie obowiązywać. Widzimy tu związki z
liberalizmem, który dozwala na istnienie nieograniczonej władzy prawodawczej i jako naturalne uznaje
wykonywanie władzy w sposób racjonalny.
Jego tezy rozwinął Austin-podejście praktyczne, racjonalne, niechętyny spekulacji teorytycznej,
koncentrował się na faktach, Austin rozwijał swoje rozważania w taki sposób, że brał pod uwage prawo
jakie takie, a nie np brytyjskie. Podejscie sensu largo-przedmiotem analizy jest poprostu prawa. Starał się
rozwinąć ogólną naukę o prawie. Chciał rozwinąć nową dyscyplinę-musiał zacząć od tego co to w ogóle
jest prawo-jaki jest przedmiot tej dyscypliny. Prawo to w istocie pewna kategoria wypowiedzi
dyrektywnych. Wyróżnił obok prawa stanowionego, pozytywnego (prawo w 100%) także tzw moralność
pozytywną oraz tzw prawo metaforyczne. Prawem jest tylko to pierwsze, a tamte dwie dodatkowe
kategorie są czymś co w sposób nieuprawniony jest zaliczane do kategorii jaką jest prawo. Moralność
pozytywna to pewne zniory norm tworzone przez ludzi, oddolnie, bez zwierzchnika, przez współpracę
ludzi. Przykład moralości pozytywnej to prawo międzynarodowe(w wyniku porozumienia państw, nie ma
zwierzchnika, nie ma sakcji za jego naruszenie). ustin mówi że jest pokrewieństwo zprawem pozytywnym
ale tylko pokrewieństwo, jest one nieskutevzne, to tylko sugestia jak się zachować.
Prawo metaforyczne to w istocie nieuprawione posługiwanie sie terminem prawo. Przykładem jest
rprawo natur. Jest to czyjaś opinia, punkt widzenia, koncepcja, której zwolennicy chcą zwiększyć
autorytet, chcą ją umocnić.
Prawo pozytywne-definicja jest krótka-prawem jest rozkaz zwierzchnika, który jest wyposażony w
sankcję stosowaną, jeżeli adresat nie rozkazu nie zachowa się jak się od niego wymaga. Tak rozumiane
prawo istnieje tylko w ramach państwa. Państwo to społeczestwo obywatelskie oraz suweren, czyli
zwierzchnik. Ten zwierzchnik jest jedynym źródłem prawa. Sam nie podlaega żadnemu zwierazchnikowi,
sam podejmuje decyzje niepodleegające kwiestionowania. Przykłądem jest parlament, który ustala
prawo. Suweren jest formalnie nieograniczony i zawsze działa w sposób legalny, nie może prawa
naruszyć, może je zmieniać.
Austin podkreśla że suwerena zawsze można wskazać. Jest to empirycznie sprawdzalne. Cieszy sie
minimum akceptacji ze strony społeczeństwa, ludzie mają nawyk posłuszeństwa wobec podmiotu
zwierzchniego. Ludzie akceptują tego suwerena. Suweren jest absolutny ale skuteczność wymaga by brał
onpod uwagę oczekiwania społeczeństwa. W teorii każdy suweren to despota, ale poprzez konkretyzację,
czyli działanie w okreslonycm społeczeństwie ściśle musi uwzględniac określone realia społeczne, jest to
węc wypadkowa suwerennej woli zwierzchnika oraz pewnej utylitarnej perspektywy służącej
jednostkom. Prawo to nie tylko rozkaz suwerena więc ale prawo to racjonalny rozkaz suwerena,
uwzględniający realia i potrzeby społeczne. Suweren tworzy rpawo wydając akty prawne ale może także
uznać już coś istniejącego za prawo, np zwyczaj, tradycja. O tym czy coś jest prawem nie przesądze treść,
lecz forma. Suweren stanowi logiczne uzasadnienie mocy obowiązującej prawa i uzasadnienie istnienia
całego systemu prawa. Konsekwencją tego jest bezpieczeństwo prawne. Bezpieczeństwo prawne jest
niekwestionowaą wartością. Jednostka posiada tez wolność która polega ochronie, np dekoncentracja
władzy (oddzielenie tworzenia i stosowania prawa), konstytucja, istnienie systemu prawa, poszanowanie
własności, idea praworządności, rozstrzyganie onfliktów przez sądy. szansa na pogodzenie wolnej
jednostki oraz suwerennego legislatora, przy czym radzej chodzi o uprawnienie jednostki.
*kooncepcja niemiecka (Rudolf Ihering, George Jellinek-wprowadzili wiele nowego do pozytywizmu).
Ihering-za młodu pozytywizm sensu largo reprezentował-pozytywizm który ma ambicje do stworzenia
ogólnej nauki o prawie. Z czasem przechodzi na pozycje realizmu socjologicznego-wprowadza do swoich
aaliz dużo wątków o charakterze społecznym. Pozytywiści do konca wiezyli w metodę
formalno-dogmatyczną. Zaczeli natomiast z wiekiem interesować się stosowaniem ,genezą prawa itp. W
tych obszarach innych niz analiza tekstu watki o char psychologicznym lub socjologicznym.
Kluczowe pojęcia dla Ieringa to nie tylko prawo jako pojęcie. Treść prawa, nawet tereść pojęć określana
jest przez życie, przez konkretne realia społeczne. Interes, cel, potrzeba, walka, siła. Jest to postrzehganie
prawa w kontekście fukcjonowania prawa w kontekście społeczestwa. Nie jest to prawo wyrażone w
tekście aktu, lecz jest to rawo rozumiane jako zjawisko społeczne. Reprezuntuje socjologicznie. I geneza i
obowiązywanie i stosowanie prawa jest wyjaśniane poprzez odniesienie do takiej a nie innej struktury
społecznej. Niezależnie od czasu, miejsca, państwa społeczeństwa ta geneza prawa wugąda ponownie.
Budowa społeczeństwa są wszedzie takie same albo podobe.
Geneza prawa ma wymiar społeczny. Wychodzi poza analize procedur parlamnetarnej. Uwaza ze prawo
zawsze odzwierciedla istniejący układ sił społecznych, czyli określone interesy, cele i potrzeby. To prawo
które obowiązuje jest skutkiem ścieraniaa się różnych celów, potrzeb i interesów. NA etapie genezy
prawa mamy do czynienia z tzw walką o prawa. Ta walka wynika z istoty człowieka, każdy jest troche [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angamoss.xlx.pl