[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Jego dzieło nie spotkało się jednak z powszechnym uznaniem poza częścią odnoszącą się do
chórów anielskich. Kościół uznaje ideę istnienia różnych stopni wśród aniołów, nie
przedstawia jej jednak jako konieczną do wierzenia.
853. Zwięty Grzegorz Wielki podsumował wiedzę Kościoła pierwszych wieków o aniołach,
pisząc:  Jest dziewięć porządków anielskich, to znaczy: Aniołowie, Archaniołowie, Księstwa,
Moce, Władze, Panowania, Moce (Trony), Cherubiny i Serafiny". W swoich ustaleniach
opierał się przede wszystkim na listach Pawła, ale również na innych pismach.
854. Paweł wskazuje w Liście do Efezjan cztery porządki anielskie:  Zwierzchność, Władzę,
Moc i Panowanie" (1,20). W Liście do Kolosan wylicza natomiast:  Trony, Panowania,
Zwierzchności i Władze" (1,16).
855. Zwięty Tomasz wyróżnił wśród aniołów trzy hierarchie, z których każda dzieli się na
trzy stopnie. Uporządkował je według ich bliskości względem Boga. W pierwszej hierarchii
znajdują się Serafiny, Cherubiny i Moce. W drugiej występują Panowania, Władze i Moce, a
do trzeciej należą Księstwa, Archaniołowie i Aniołowie.
856. Biblia z imienia wymienia trzech Archaniołów: Michała, Gabriela i Rafała. Imiona te
wiążą się z pełnionymi przez nich funkcjami: Michał -  Któż jak Bóg?" (Dn 12,1); Gabriel -
 Bohater Boży" (Dn 8,16); Rafał -  Bóg uleczył" (Tob 12,15).
857. Gabriel występuje zarówno w Starym, jak i Nowym Testamencie. W Starym
Testamencie pojawia się w Księdze Daniela, gdzie wyjaśnia wizje proroka, zaś w Nowym
Testamencie zwiastuje Maryi narodziny Jezusa.
858. Archanioł Michał jest wojownikiem i wodzem wojsk anielskich. Zgodnie z kilkoma
wzmiankami w Księdze Daniela i jedną w Apokalipsie jest on także obrońcą Narodu
Wybranego.
859. Archanioł Rafał jest jednym z bohaterów Księgi Tobiasza, posłanym na pomoc
młodemu Tobiaszowi, który udaje się w trudną i niebezpieczną podróż na prośbę swego
chorego ojca.
860. Nefilim. W rozdziale 6. Księgi Rodzaju czytamy o ludziach zwanych po hebrajsku
nefilim. Według niektórych, ci mocarze wyjątkowej siły i rozmiarów byli wynikiem
związków upadłych aniołów z ludzkimi kobietami. Biblia nazywa nefilim  mocarzami,
mającymi sławę w owych dawnych czasach" (Rdz 6,4). Bogu nie podobała się działalność
tych mocarzy, więc ich potomstwo zginęło z powierzchni ziemi w czasie Potopu.
861. Szatan jest zapewne najczęściej wymienianym z upadłych aniołów, czyli tych, które
zbuntowały się przeciw Bogu i utraciły swoje miejsce w niebie. Paweł pisze o tym, że Szatan
 podaje się za anioła światłości" (2Kor 11,14). W rzeczywistości jest jednak  księciem
ciemności".
862. W Apokalipsie zapowiedziano ostateczną bitwę między dobrymi a upadłymi aniołami:
 I nastąpiła walka na niebie: Michał i jego aniołowie mieli walczyć ze Smokiem. I wystąpił
do walki Smok i jego aniołowie, ale nie przemógł, i już się miejsce dla nich w niebie nie
znalazło. I został strącony wielki Smok, Wąż starodawny, który się zwie diabeł i szatan,
zwodzący całą zamieszkałą ziemię, a z nim strąceni zostali jego aniołowie" (Ap 12,7-9).
863. w dniu Sądu Ostatecznego chrześcijanie zobaczą aniołów. Ewangelia Mateusza
(24,31) podaje, że Bóg  pośle swoich aniołów z trąbą o głosie potężnym, i zgromadzą Jego
wybranych z czterech stron świata, od jednego krańca nieba aż do drugiego". Aniołowie
poprowadzą zbawionych do nieba i tronu Bożego.
27
Królestwo zwierząt
864. Pismo Zwięte zawiera wiele odniesień do różnych zwierząt. Można w nim znalezć
nazwy około 80 różnych ssaków, ponad 20 gatunków ptaków, 8 gatunków gadów i płazów,
a także z tuzin gatunków owadów. Wiemy, że krainy biblijne zamieszkiwało jeszcze więcej
gatunków zwierząt. Jednak już tych około 125 gatunków, które zostały w Biblii wskazane
z imienia, pokazuje wyraznie, jak dobrze ludzie tamtej kultury znali otaczający ich świat
przyrody.
865. Kozy mogły być pierwszym gatunkiem udomowionym ze względu na pożywienie,
jakiego dostarczają. Jedynym zwierzęciem udomowionym wcześniej był pies! W Biblii kozy
pojawiają się około 200 razy. Człowiek cenił w nich przede wszystkim umiejętność życia w
trudnych warunkach i łatwość wyżywienia.
866. Owce były najważniejszym zwierzęciem domowym dla Hebrajczyków. Owce i kozy
dostarczały mięsa, jednakże owce były cenione wyżej z powodu dostarczanej przez nie
wełny, kozy zaś dawały mleko. Owce spożywano właściwie tylko przy okazji składania ofiar.
Biblia mówi o owcach częściej niż o jakimkolwiek innym gatunku zwierząt, ponad 400 razy.
867. Bydło wywodzi się od dzikiej odmiany wołów. Krowy hodowano dla mleka, jednakże
jeszcze więcej były warte byki, ponieważ mogły dzwigać ciężkie ładunki, chociaż, jak podaje
Biblia, to krowy ciągnęły wóz z Arką Przymierza, gdy Filistyni chcieli ją zwrócić Izraelowi
(por. lSm 6,7n)!
868. Krowy były również trudniejsze w hodowli niż owce czy kozy. Trzeba się było nimi
więcej zajmować i wymagały ciągłego dostarczania paszy, jeśli trzymało się je w osadzie.
Ponieważ Abraham znaczną część swego życia przeżył jako nomada, mógł hodować krowy,
jednak zapewne mniej licznie niż owce i kozy.
869. Osioł pojawia się w Biblii po raz pierwszy wtedy, kiedy mowa o tym, jak faraon dał
Abrahamowi w prezencie kilka osłów (Rdz 12,16). U Egipcjan, podobnie jak w kulturze,
którą reprezentował Abraham, osły służyły wyłącznie jako środek transportu towarów.
Dopiero z upływem czasu zaczęto używać ich także dojazdy, ciągnienia pługa i poruszania
kół młyńskich.
870. Udomowiony osioł jest jednym z najbardziej pożytecznych zwierząt na świecie, a już
z pewnością był takim dla Hebrajczyków. Prawo zawierało liczne przepisy dotyczące
traktowania osłów, co wskazuje, jak ważne miejsce zajmowały one w życiu i w kulturze
Izraela. Osioł miał prawo do odpoczynku w szabat, a gdyby upadł pod ciężarem, który
przenosi, należało mu pomóc.
871. Osły mogą długo podróżować bez wody, potrafią ciężko pracować w upale i wystarcza
im minimalna ilość paszy. Ponadto mleko osła ma wyjątkowe wartości odżywcze i podobny
skład chemiczny do ludzkiego mleka.
872. Wierzchem na ośle. Hebrajczycy są narodem świata starożytnego, o którym wiadomo,
że jezdził na osłach. Na osłach jezdzili na przykład Izraelscy królowie w czasach pokoju.
Także wjazd Jezusa do Jerozolimy na osiołku symbolizował pokój królestwa Bożego, który
On przynosił.
873. Koni używano przede wszystkim w czasie wojen i bitew. Stanowiły one wojenny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • angamoss.xlx.pl